Konverteringsoptimering

Står du med et website, som skal have en lussing? En tur i møllen? En over nakken? En gedigen røvfuld eller måske en makeover, så den kommer til at øge salget? At arbejde med konverteringer og mega komplekst, hvis man lader dig forstyrre af de mange muligheder, der er for at tracke. At definere præcis hvad du skal måle på og hvordan du værdisætter disse, er den største kunst. Dernæst kommer målingen. Du skal kunne måle dine mål. Og hvis du ikke kan det, så bliver du nødt til at ændre dit mål.

Produktet af alle dine mål og metrikker skal blive din bund eller toplinje. Ellers skyder du med løst krudt halvdelen af tiden og kan ikke se hvor kæden hopper af. Jeg læste i skal knappen være rød eller grøn (en bog om konverteringsoptimering) at værdien af at optimering ligger spredt ud over 4 facetter. Data og split-test var fx kun 30% af værdien i arbejdet, hvilket normalt tillægges langt mere betydning og værdi. Men know how om hvad der normalt virker, best practice og konventioner, samt input fra brugerne var de mest effektive metoder. Hvis du vil optimere på dine konverteringer, så skal du ikke bare lave nogle split-test og tro at du er i mål. Værdien ligger i at knuse og nedbryde din forretningsmodel og indtjeningsmodel til en online-engine, hvor du kan skalere dit indkøb uendeligt. Det er ikke tung proces, men den er hyper kompleks og jeg ser til stadighed få, som har nailet den 100%. De fleste har enden små helligdage i deres setup, eller er håbløst umodne og kort i processen mod at købe klog ind i Google ads eller Facebook Ads. Så skal du arbejde med konverteringsoptimering, så tøv ikke med at tage fat i os.

Og det er ligemeget om du sælger solcreme eller uv dragter.

Med tiden bliver din online engine en næsten vedligeholdelsesfri motor, der automatisk giver din bundlinje og udnytter det størst mulige udbytte i markedet. Det justerer sig automatisk til efter udbud, efterspørgsel, konkurrence, niveau for priser på annoncer og ikke mindst hvordan dit koncept slår markedets øvrige spillere, på tværs af brancher.